Oedeemtherapie (Manuele lymfedrainage)

Een greep uit de klachten die kunnen ontstaan door oedeem:

U heeft last van: zwelling (bijvoorbeeld een dikke arm of dik been) – pijn – vermoeid en zwaar gevoel – steeds voorzichtig zijn met wondjes – oppassen voor overbelasting – kleding die niet meer past

Wat is Oedeem?

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Vaak wordt een lichte mate van oedeem niet opgemerkt. Maar geleidelijk kunnen klachten ontstaan. Lymfoedeem is een chronische aandoening die zorg en aandacht verdient.

Verschillende vormen van oedeem (afhankelijk van de oorzaak):

• Lymfoedeem

Lymfoedeem kan aangeboren zijn (primair lymfoedeem) maar ook ontstaan als gevolg van een andere aandoening (secundair oedeem). Het lymfoedeem ontstaat doordat de afvoer van lymfevocht is verminderd. Bij primair lymfoedeem komt dit omdat lymfevaten of lymfeknopen niet goed zijn aangelegd. Bij secundair lymfoedeem omdat lymfevaten of lymfeknopen beschadigd of verwijderd zijn.

• Veneus oedeem

Een tweede veel voorkomende vorm is veneus oedeem. Bij veneus oedeem functioneert de terugvloed via de aderen niet goed.

• Arm oedeem of Been oedeem

Bekende vormen van secundair oedeem zijn het arm oedeem na een borstoperatie of het been oedeem na een gynaecologische operatie. Ook na verschillende episoden van erysipelas (ook wel belroos of wondroos genoemd) kan oedeem optreden. Oedeem kan ook voorkomen in het gelaat of de buik.

Behandeling van oedeem

Een behandeling door een fysiotherapeut die zich heeft bekwaamd op het gebied van oedeem kan zinvol zijn.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling is de manuele lymfedrainage. Deze massage techniek wijkt af van de gewone massage. De handen maken, met lichte druk en een constant tempo, een cirkelvormige beweging. De techniek heeft als doel de afvoer van het lymfevocht te bevorderen. Verder kunnen oefeningen, voorlichting en compressietherapie (speciale drukverbanden) en therapeutische elastische kousen deel uit maken van de therapie.

De gekozen behandeling en de uiteindelijke behandeleffecten zijn afhankelijk van de ernst en oorzaak van het oedeem, en hoe lang u hier al last van heeft.

Effect van behandeling

• omvangsvermindering